دسته بندی: معماری

کابین مدولار استودیو ŠA با سقف جمع کننده آب باران

استودیو معماری لیتوانیایی ŠA «کابین قابل حمل 019» را طراحی و ارائه کرده است که در کارگاه به صورت پیش ساخته تولید شده و سپس به محل آورده می شود. ساختار این کابین بر اساس یک سیستم مدولار طراحی شده تا بتواند با فضاهای مختلف هماهنگ شود. اولین کابین ساخته شده، راه خود را به جزیره Apple در لیتوانی باز کرده است، اما می تواند در هر مکانی که خورشید، باد و آب از ویژگی های برجسته آب و هوایی آن باشند جای گیرد.

استودیوی ŠA یک سیستم مدولار ارائه کرده است که ساختار را به عنوان مجموعه ای از عناصر منفرد تعریف می کند: ستون ها، کف ها، دیوارها، سقف و غیره. به این ترتیب، بسته به شرایط، می توان ساختمان را در قطعات مونتاژ شده یا به صورت جداگانه جابجا کرد. به علاوه، این سیستم مدولار اجازه می دهد تا کابین در اندازه ها و ترکیب بندی های مختلف ساخته شود.

در اولین مراحل طراحی، مشخص نبود که ساختمان در کجا قرار خواهد گرفت. تنها اطلاعات شناخته شده ای که توسط استودیو در نظر گرفته شد، عناصر اصلی آب و هوایی مانند خورشید، باد و آب بودند. در نتیجه، سقف کابین به گونه ای طراحی شده است که به نظر می رسد در باد معلق است. این سقف، سازه را از گرمای خورشید محافظت می کند و شکلی دارد که آب باران را جمع کرده، آن را از یک صفحه به صفحه دیگر می ریزد و جریان آب را نمایان می کند.

ساختمان با ایستادن روی پایه های باریک با ارتفاع متغیر با محیط طبیعی و پستی و بلندیهای محوطه سازگار می شود. فلز استفاده شده در سازه و نما بدون رنگ رها شده تا الگو و بافت منحصر به فردی که در طول فرآیند تولید آن ایجاد شده است باقی بماند. بنابراین، هرکابین دارای یک نمای خاص گرافیکی است که کمی متفاوت از سایرین است. با جانمایی در جزیره Apple، اولین کابین صفر نوزده در مکانی با توپوگرافی خاص و با پوشش سرسبزی از گیاهان بومی احاطه شده است. این فضای به صورت خاص، بخوبی مزایای معماری این سازه را آشکار کرده است: هیچ عملیات ساختمانی در محل مورد نیاز نبوده و حجم ساختمان که به لحاظ بصری سبک طراحی شده است، به صورت کاملا هماهنگی با منظره طبیعی اطرافش در هم آمیخته است.

هم زمان، تمام اجزای داخلی به صورت جداگانه برای کابین طراحی شده اند. در داخل پوسته فلزی، کف کابین با پوشش گرمی از چوب طبیعی چند لایه پرداخت شده است. فضای 23 متر مربعی این کابین دارای دو اتاق خواب، یک اتاق نشیمن، یک آشپزخانه و یک حمام است. این کاربری های گسترده با بهره بردن از مبلمان تغییر شکل پذیر امکان پذیر شده است. درب شیشه ای تاشو به صورت کامل باز می شود و فضای داخلی را به تراس فضای باز که مشرف به دریاچه است پیوند می دهد.

نام پروژه: کابین 019، اثر گروه معماری ŠA atelier، معماران: Gabrielė šarkauskienė، Antanas šarkauskas مهندس سازه: evaldas šemeta، مکان: جزیره Apple در لیتوانی، زیربنا: 23 مترمربع

منبع: https://www.designboom.com/architecture/sa-ateliers-modular-cabin-rainwater-collecting-roof-adapt-any-site-09-04-2020

1399/7/29 - 3:28:25 AM     


ارسال نظر (0)
جستجو در وب سایت:

نشر ماهی

مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد

درباره ریتون          گردانندگان ریتون          NewDesign.ir

برای تماس با ما می توانید به آدرس Ritoon.com(at)Gmail.com ایمیل بفرستید.