دسته بندی: خودرو

یاماها XS650 اثر آتلیه JAB با حال و هوای قایق‌های کلاسیک ایتالیایی

کارگاه JAB با طراحی سفارشی (customization)، موتورسیکلت یاماها مدل XS650 ساخته سال 1978 را به یادبودی از قایق های ورزشی لوکس ایتالیایی از دهه 1920 و 30 تبدیل کرده است. این یک کافه ریسر است (cafe racer، نام یک کلاس از موتور سیکلت‌ها است که برای هندلینگ خوب و همزامان سرعت بالا بهینه سازی شده است) که فولاد و آلومینیوم را با چوب صیقلی لاک و الکل خورده ترکیب کرده است (لاک 12 لایه اگر بخواهیم دقیق بگوییم!). Jacques Jouvin، بنیانگذار JAB، برای اولین بار در سال 2016 به این ایده رسید اما مجبور شد تا سال 2018 صبر کند تا بتواند موتور مناسب برای شروع را پیدا کند؛ موتور XS650. ژاک ژووین در مورد این اثر می‌گوید: «من طرح کلی این موتور، چرخ‌ها و موتورش را برای طراحی سفارشی بسیار مناسب یافتم.» با مشخص شدن مدل موتور مورد نظر، کارگاه شروع به ساخت این موتور نئو-رترو کرد.

اول از همه، آتلیه JAB نیاز داشت تا قطعات اصلی را از Yamaha XS650 بیرون بکشد. بدنه اصلی ابتدا خالی شد و سپس به شکل جدیدی کار شد که چوب یکدست ساخته شده را در خود جای دهد. طرح انعطاف پذیر و در عین حال ظریف آن که منعکس کننده مواردی است که در قایق های کلاسیک ایتالیایی (قایق‌های تفریحی سبک دریاچه‌ای) وجود دارد، به یک صندلی روکش چرم ختم می شود. باک اصلی موتور به خوبی در جای خود قرار گرفت و روی درپوش روغن هم کار شد تا ترکیب خوبی از چوب و آلومینیوم ایجاد شود.

با حذف قطعات غیرضروری، از بدنه آبکاری شده با کروم برای تقویت و همچنین پشتیبانی از ویژگی های جدید استفاده شد. در مرکز آن، بدنه به شکل یک قطره آب دوباره طراحی شد تا کابل ها را مخفی کند. در عقب، گلگیر صیقلی جدید همراه با چراغ راهنمای LED که درون یک لوله آلومینیومی قرار گرفته است، جایگذاری شده است. روی لوله‌های چراغ راهنما هم سپس بامتاکریلات نارنجی پوشانده شده است. جایگزینی اگزوز قبلی با یک لوله اگزوز جدید از جنس فولاد ضد زنگ، کار نوسازی را کامل کرده است.

تعادل چوب و فلز قسمت جلوی موتورسیکلت را نیز برجسته کرده است. دستک‌های E.NOV میله‌های آلومینیومی دسته را که با کروم آبکاری شده‌اند به بدنه متصل کرده است. رویه‌ی دست‌ها نیز بصورت سفارشی با چوب خراطی و نصب شده‌اند. سرعت سنج الکترونیکی در جایگاهی از چوب و آلومینیوم قرار داده شده که دور آن را یک صفحه آلومینیومی صیقل داده شده گرفته است. در جای دیگر در قسمت جلو، داخل قابهای آلومینیومی چراغ جلو باز و خالی شده و سپس روی آنها کار شده تا بیشتر شبیه یک چراغ جلو قدیمی به نظر برسند.

در این پروژه موتور 1978 یاماها XS650 به طور کامل ترمیم شد؛ از جمله تعویض یاطاقان‌های موتور و گیربکس، بازسازی سر سیلندر، تعویض پیستون‌های قدیمی با پیستون‌های نو و موارد دیگر. یک کلاچ جدید با فنرهای تقویت شده و یک جفت کاربراتور جدید نیز اضافه شد. برای تطبیق تجهیزات عملکردی با بقیه طراحی، یک لوله ورودی هوای آلومینیومی نو به همراه یک فیلتر هوا با رنگ چوب روی آن نصب شد. نهایتا یک رنگ سیاه براق مقاوم در برابر حرارت برای پوشش استفاده شد.

 کارگاه: آتلیه ژووین،  سازنده: ژاک ژووین،  قیمت: 50،000 یورو،  مدل اصلی: یاماها XS650،  سال مدل اصلی: 1978

منبع:  https://www.designboom.com/technology/atelier-jab-yamaha-xs650-wood-italian-sport-boat-09-06-2020

1399/7/17 - 10:24:12 AM     


ارسال نظر (0)
جستجو در وب سایت:

نشر ماهی

مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد

درباره ریتون          گردانندگان ریتون          NewDesign.ir

برای تماس با ما می توانید به آدرس Ritoon.com(at)Gmail.com ایمیل بفرستید.