دسته بندی: عکاسی

کانگ هی کیم در عکسهای سورئال خود رویای آزادی را به تصویر می‌کشد

عکاس اهل کره‌ی جنوبی، KangHee Kim که به دلیل محدودیتهای ویزا قادر به ترک امریکا نیست، با عکسهای سورئال احساسات خود را ابراز می‌کند. کانگ هی کیم شما را به دنیایی دیگر می‌برد، دنیایی که تک درخت نخل از دریایی از ابر برآمده، هلالهای کامل ماه در آسمانهای صاف و روشن ظاهر می‌شوند، پرتوهای طلایی نور خیابان و داخل خانه‌ها را روشن می‌کنند، و ابرها از پنجره و داربست وارد می‌شوند. کیم بیشتر در اینستاگرام شناخته می‌شود. اگرچه تصاویر رویاگونه و ماورائی او کاملاً مناسب سلیقه‌ی زیبایی‌شناسی امروز (شامل رنگهای ملایم، ترکیب‌بندی مینیمال و کیفیت بالا) است، لایه‌ی بسیار عمیقتری در پشت آنها نهفته‌است.

کیم که در سئول متولد شده، در 14 سالگی به آمریکا مهاجرت کرد. بعدها به دلیل دیرکرد وکیلش در فرآیند درخواست گرین‌کارت، نتوانست اقامت بگیرد. او تحت حمایت قانون DACA (تعویق استرداد کودکان) قرار گرفت؛ اما به دلیل محدودیتهای ویزا کیم یک دهه است که نتوانسته از امریکا خارج شود. عکسهای سبک «surreal escapism» یا گریزطلبی سورئال، آنگونه که خود او نامگذاری کرده از آن زمان به صورت یک رواندرمانی بصری عمل می‌کنند. کیم می‌گوید: «زندگی در چهارچوب قانون تعویق استرداد یک برزخ است. من می‌خواهم در عکاسی خود بدون مرز باشم. خلق این تصاویر تخیلی به من اجازه می‌دهد که کمی احساس آزادی کنم.»

کیم در سال 2014 مدرک نقاشی را کالج هنر مریلند دریافت کرد. در سال آخر تحصیل عکاسی را شروع کرد. یکی از مجموعه‌های در جریان او، خطاهای خیابانی، در سال 2016 و از اتفاقات خاکی روزمره‌ی زندگی در نیویورک شروع شد. کیم می‌گوید:«من فهمیدم که به جای منتظر معجزه بودن، می‌توانم لحظه‌های جادویی در ذهن خود خلق کنم. در واقع من فرم فرار از واقعیت (escapism) خود را ساختم.» برای ساختن این عکسها او با استفاده از فوتوشاپ عکسهای مختلف خود در سفرهای نیویورک، کالیفرنیا، کلورادو و هاوایی را با هم ترکیب و دستکاری می‌کند. به جای از پیش تعیین کردن صحنه، کیم اجازه می‌دهد شهود او را راهنمایی کند. با استفاده از زیبایی‌شناسی و پالت رنگ یکسان و موتیفهای تکرار شونده از ماه، ابر، اقیانوس و برجها به مجموعه عکسهایش انسجام می‌بخشد.

اینستاگرام کیم که از سال 2012 آغاز شد در ابتدا ثبت کننده‌ی عکسهای روزمره‌ی او بود با اشاره‌ای به آزمایشها و فرمی ابتدایی و غیر فوتوشاپ شده از عکسهای رویاگونه‌ی آینده. اکنون با نزدیک به 300000 دنبال‌کننده، اینستاگرام به پلتفرم اصلی برای شهرت او تبدیل شده‌است. برای کیم شهرت به چاقوی دولبه بدل شده و حالا او درباره‌ی نشان دادن کارش در اینستاگرام مردد است. او می‌گوید: «مطمئناً اینستاگرام کمکم کرده که به اینجا برسم. در عین حال جریان اینترنت غیر قابل کنترل است و ایده‌های عمیقتر و شخصی‌تر گم می‌شوند. با این وجود اشکالی ندارد که بعضی آدمها داستان پشت صحنه را نبینند تا جایی که بتوانند تجربه‌ی خود را در آن باز یابند.»

عکسهای کیم با جابجا کردن مرز بین خیال و واقعیت، غیرممکن را ممکن می‌کنند؛ یعنی در حالیکه موقعیت او را به عنوان یک واقعیت می‌پذیرند، یک فضا برای بروز آرزوی آزادی او فراهم می‌کنند. در نهایت کیم در توصیف کارهایش می‌گوید: «کارهای من می‌خواهند با همین چیزی که دارم یک چیز جدید بسازند. این عکسها تخیل سفر به جاهای ناشناخته که در عین آشنا بودن، کاملاً جدیدند را در من ایجاد می‌کنند. من می‌خواهم امیدوار و مثبت باشم و به نظر می‌رسد پذیرفتن آنچه اکنون دارم یکی از راههای آن بوده است

منبع: https://aperture.org/blog/introducing-kanghee-kim/

1398/5/3 - 5:10:48 AM     


ارسال نظر (0)
جستجو در وب سایت:

نشر ماهی

مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد

درباره ریتون          گردانندگان ریتون          NewDesign.ir

برای تماس با ما می توانید به آدرس Ritoon.com(at)Gmail.com ایمیل بفرستید.