دسته بندی: معماری

پیشنهاد Vincent Callebaut برای بازسازی کلیسای نوتردام

پس از آتش‌سوزی مهیب کلسیای نوتردام پاریس، برای نوسازی این بنا پیشنهادهای متعددی از طرف معماران و طراحان ارائه شد. در این بین معمار پاریسی Vincent Callebaut کانسپت خود را که دربرگیرنده‌ی علم، هنر و معنویت است معرفی می‌کند. این طرح با پیروی از biomimicry (تقلید از طبیعت)، ارتباط عمیقتری را بین انسان و طبیعت به تصویر می‌کشد.

طرح ونسان کلبو با نام «palingenesis» که در زبان یونانی مفهوم تولد دوباره را تداعی می‌کند، شبستان، سقف و مناره‌ی کلیسا را در غالب ساختاری یکپارچه بازتعریف می‌کند. ارتفاع سقف شیروانی با توجه به سه گوشی‌های جناغی کلیسا همان 10 متر باقی مانده‌اند. در عین حال، مقطع مثلثی زیرشیروانی و گوشه‌ی 55 درجه‌ی نوک آن در نزدیکی محل مناره کم‌کم کشیده شده‌اند تا به فرم مناره‌ی عمودی برسند.

قاب چوبی جدید که از تیغه های CLT تقویت شده با مغزی فیبر کربن ساخته شده، علاوه بر شفافیت و درون‌نمایی از حداقل مواد ممکن استفاده کرده و کمترین اثر کربنی (carbon footprint) را به جای می‌گذارد. ونسان کلبو در این مورد می گوید: «شفافیت، به اشتراک گذاشتن و باز بودن در توسعه‌ی جامعه؛ اینها مفاهیمی هستند که با باغ روشن نوتردام منتقل می‌شوند و چهره‌ی جدید این کلیسا در قرن 21 را به تصویر می‌کشند.»

بازسازی این کلیسای جامع می‌تواند آن را به بنایی تبدیل کند که بیش از گرفتن انرژی از فضا، به آن انرژی بدهد. سقف این بنا که با شیشه های سه بعدی رنگی و به سبک گوتیک طراحی شده است، بصورت خودکار تمام الکتریسیته، گرما و گردش هوای مورد نیاز کلیسا را تأمین می‌کند؛ با ترکیب سیستمهای خودکار و انرژیهای تجدیدپذیر پیشرفته.

قاب جدید چوبی با المانهای لوزی شکل شیشه‌ای که یک سایه‌بان 3 بعدی شیشه‌ای را تشکیل می‌دهند پوشیده می‌شود. این المانهای کریستالی با یک لایه‌ی اکتیو ارگانیک (Organic Active Layer) متشکل از کربن، هیدروژن، نیتروژن و اکسیژن تجهیز شده‌اند که نور را گرفته و به الکتریسیته تبدیل می‌کند. انرژی حاصل در سلولهای هیدروژنی ذخیره شده و مستقیماً در خود کلیسا استفاده می‌شود. برای پیشگیری از هر گونه اثر گلخانه‌ای، المانهای بلورین سازه می توانند باز شوند تا گردش هوا را به سمت بالای مناره هدایت کنند، درست مانند یک دودکش.

باغچه‌ی زیر شیروانی توسط سازمانهای خیریه و داوطلبان اداره می‌شود که محصولات آن صرف کمک بی‌خانمان‌ها و فقرای پاریس می‌شود. کلبو تخمین می زند که نوتردام هرسال می‌تواند تا سقف 21 تُن میوه و سبزیجات برداشت کند و هر هفته مستقیماً در بازار رایگان روبروی کلیسا به نیازمندان برساند.

ونسان کلبو، طراح این پروژه می‌گوید: «این یک پروژه‌ای استثنایی در زمینه ی مهندسی محیط زیست است که به زمان خودش تعلق دارد و از معماری ساختگی و مقلد گذشته که شهر را به موزه‌ی فضای باز تبدیل می‌کند دوری کرده است. خودکفایی اقتصادی، انرژیهای تجدیدپذیر، نوآوری اجتماعی فراگیر، کشاورزی شهری، حفاظت از تنوع طبیعی، بدون فراموش کردن زیبایی و معنویت فضا؛ اینها ارزشهایی هستند که پروژه‌ی نوسازی ما بر آنها استوار است.»

منبع: https://www.designboom.com/architecture/vincent-callebaut-notre-dame-glass-canopy-cathedral-paris-05-07-2019

1398/2/18 - 11:55:26 PM     


ارسال نظر (0)
جستجو در وب سایت:

نشر ماهی

مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد

درباره ریتون          گردانندگان ریتون          NewDesign.ir

برای تماس با ما می توانید به آدرس Ritoon.com(at)Gmail.com ایمیل بفرستید.