دسته بندی: طراحی

مانلی سرمدی طراح جواهر موفق

مانلی سرمدی طراح جواهر و دانش آموخته دانشگاه تهران و دانشگاه SCAD آمریکاست. کارهای سرمدی در مسابقات بین المللی زیادی از جمله IDA ٬MJSA Vision Awards٬ NICHE تقدیر شده و در نمایشگاه های مهمی همچون JCK لاس وگاس، نمایشگاه هنرهای دستی موزه فیلادلفیا و موسسه اسمیتسونین واشنگتون به نمایش در آمده است. او علاوه بر طراحی برای برند شخصی خود، طراح و سفیر هنری شرکت John Hardy نیز می باشد.

در مصاحبه ای با ریتون، مانلی سرمدی از تجربیات خود در این حوزه، موفقیت ها و چالش های پیش رویش گفت.

- کمی از پیشیته خود بگویید و اینکه چطور به طراحی جواهرات علاقه مند شدید؟
من در ایران مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشدم را از دانشگاه تهران در رشته طراحی صنعتی گرفتم و پس از تجربه حوزه های مختلف طراحی، شرکت در یک مسابقه طراحی ساعت برای شرکت سواروسکی و کسب موفقیت در آن، مرا به طراحی ساعت و سپس طراحی جواهرات علاقه مند کرد. بعد از آن تصمیم گرفتم به طور جدی تری این علاقه را دنبال کنم و به دانشگاه هنر و طراحی ساوانا در آمریکا رفتم و دومین مدرک کارشناسی ارشدم را در رشته جواهرات گرفتم.

- دوران تحصیل شما در رشته طراحی جواهرات چه تأثیری در آینده ی حرفه ای شما تاکنون داشته است؟
تأثیر بسیار چشمگیری داشت. من در طول دو سال و نیم دوران دانشجویی سعی کردم بیشترین استفاده را از امکانات و محیط دانشگاه ببرم. من تقریبا هر روز از 8 صبح تا 12 شب در دانشگاه مشغول طراحی، ساخت، مطالعه و نوشتن بودم و در همین دوران بود که کارم شناخته شد و در نمایشگاه ها و مسابقات تقدیر شد و در نشریات معتبر چاپ شد. همچنین در این دوران توانستم با شرکت Fossil روی پروژه ساعت و جواهرات هوشمند برای برند Micheal Kors همکاری موفقیت آمیزی داشته باشم. بعد از فارق التحصیلی هم از شرکت John Hardy پیشنهاد کار گرفتم.

- شما برای طرح های خود از چه منابعی الهام می گیرید؟
من بیشتر از تخیل و رویاهام الهام می گیرم ولی بدون شک طبیعت و محیط اطرافم، فرهنگی که در اون بزرگ شدم و چیز‌هایی نظیر اینها، به طور ناخودآگاه روی کارهایم تأثیر گذار هستند. هر لحظه از زندگی ممکن است جرقه ای در ذهنم بزند، یک حس، یک تفکر، یک ترکیب بندی جذاب، ترکیب رنگ یا بافت خاص یا یک سنگ که احساس می کنم با من صحبت می‌کند!

- آیا طراحان یا برند های دیگری هستند که الهام بخش کار های شما باشند؟
من معمولا برای شروع طراحی به جواهرات دیگر نگاه نمی کنم چون احساس می کنم که به طور ناخودآگاه ذهنم را محدود می کنند و به آن جهت می دهند. من سعی می کنم به کار هنرمندان و طراحان در دیگر زمینه ها مثل معماری، طراحی لباس، هنرهای تجسمی و رشته‌های مشابه دیگر نگاه کنم و به طور غیر مستقیم الهام بگیرم. البته برندها و طراحان جواهری هستند که من به کارهای آنها خیلی علاقه دارم و آنها را دنبال می کنم، مثل DeGrisogono , Hemmerle , Wallace Chan و JAR.

- شما بیشتر از چه متریالی در کارتان استفاده می کنید؟
من از انواع سنگ ها و فلرات قیمتی و نیمه قیمتی در کارهایم استفاده می کنم، به خصوص انواع یاقوت ها که تنوع رنگی زیادی دارند. اما همیشه سعی می کنم از مواد به صورت کمی متفاوت و غیر منتظره استفاده کنم. حتی برای مجموعه کاری که برای ارائه در نمایشگاه هنرهای دستی موزه فیلادلفیا ساختم و بیشتر جنبه هنری آن مد نظر بود تا جنبه تجاری، از مواد غیر متعارفی مانند بتن، استیل، مواد ارگانیک در ترکیب با سنگ ها و فلزات قیمتی استفاده کردم که نمادی از تضاد بین صنعت و هنر، تضاد بین طبیعت و ساخت بشر و ایجاد سوال در مورد ارزش ذاتی مواد بود.



- همکاری با شرکت های بزرگ بین المللی مثل John Hardy، چه تأثیری روی کار شما داشته است؟
کار در شرکت های بزرگ شانس آشنایی و همکاری با افراد بسیار موفق و حرفه‌ای در زمینه های مختلف را به من می دهد و من همیشه در حال یادگیری و بالا بردن سطح آگاهی و دانشم هستم و همچنین باعث می شود که از جدیدترین و بهترین تکنولوژی‌های روز و روش‌های تولید، ترند های بازار، روش های مارکتینگ، تبلیغات و نظایر اینها با خبر بشم. بطور کلی این موقعیت‌ها دید من را در زمینه طراحی بازتر کرده و مهارت طراحی بر اساس DNA برند و هویت آن و در عین حال دخیل کردن بیان هنری خودم را پرورش داده است.

- طراحی جواهرات در آمریکا از نظر شما چه تفاوتی با طراحی جواهرات در ایران دارد؟
در آمریکا به جواهرات از جنبه های خیلی متفاوتی نگاه می شود. از جمله جواهرات به عنوان بیان هنری در هنرهای مفهومی معاصر، جواهرات به عنوان اکسسوار مد، جواهرات کلاسیک و بسیاری دیگر و هر هنرمند و طراح شاخه ای از این صنعت را دنبال می کند. اما در ایران بیشتر به جنبه سنتی جواهرات توجه می شود. هنوز بیشتر خریداران جواهرات را نوعی پس انداز می دانند و وزن فلز و قیراط سنگ بیشتر اهمیت می دهند تا ارزش هنری یا طراحی آن. همچنین در زمینه برندینگ متاسفانه در ایران بسیار ضعیف عمل شده و شرکت ها فلسفه طراحی و هویت زیبایی شناسانه خاص خودشان را تعریف نمی‌کنند و همین مانع موفقیت در بازارهای بین المللی می شود.

- در طراحی جواهرات، شما معمولا با چه چالش هایی روبرو هستید؟
به نظر من در طراحی جواهرات Timeless بودن طرح و درگیر ترند های زودگذر نشدن بزرگ ترین چالش است. برای من جواهرات بخشی از اکسسوار مد نیست که بخواهد هر فصل عوض شود، برای من جواهرات آبجکت هایی هستند که روح و بار احساسی دارند و رابط غیر مستقیم طراح، سازنده، خریدار، کسانی که اون ها رو استفاده می کنند و کسانی که آن ها را می بینند هست و می توانند نسل به نسل منتقل شوند و هنوز زیبا و تازه باشند. به نظر من پیروی از مدهای زودگذر اگرچه سود موقتی به همراه دارد، اما در دراز مدت Timeless بودن طرح‌ها باعث ماندگاری یک برند می شود.



- در آخر چه توصیه‌ای برای موفقیت به طراحان جواهر تازه کار و جوان دارید؟
توصیه من این هست که سعی کنند فراتر از چارچوب ها و محدودیت های گذشته در این صنعت عمل کنند و اجازه بدهند که فکرشان پرواز کند و از نتیجه نترسند. حتی اگر چند بار نتیجه قابل قبول نگرفتند، ناامید نشوند. مطالعه کتاب ها و مقاله های آنلاین در زمینه جواهرات معاصر و آشنایی با طرز فکر هنرمندان پیشرو خیلی می تواند تأثیر گذار باشد. و دیگر اینکه تکنیک ها (CAD، طراحی دستی٬ ساخت و غیره) خیلی با ارزش هستند و در ارائه کار زیبا به طراح کمک می کنند ولی آن چیزی که یک طراح را واقعا متفاوت می کند ایده های خلاق و طرز فکر خاص و متفاوت اوست.

منبع: ریتون

1397/1/14 - 10:22:56 PM     


جستجو در وب سایت:

نشر ماهی

مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد

درباره ریتون          گردانندگان ریتون          NewDesign.ir

برای تماس با ما می توانید به آدرس Ritoon.com(at)Gmail.com ایمیل بفرستید.