دسته بندی: هنر

نقش‌های تصادفی روی ظرف‌های سفالی

مجموعه ی Assemble که برنده ی جایزه ی معماری Turner هم شده است، برای جلوگیری از یکنواختی تولید انبوه به روشی دست یافته است که ظروف تولید شده را هر بار متفاوت از دیگری می سازد.

این ظرف ها به اسم Splatware، آخرین پروژه ی ارائه شده از بنگاه اجتماعی Granby Workshop واقع در لیورپول است که 18 نفر از اعضای شرکت Assemble بعد از برنده شدن یکی از مهم ترین جایزه های هنری بریتانیا تأسیس کردند.
این شرکت کوچک تولیدی، که در یک مغازه ی کوچک واقع در گوشه ی یکی از خیابان های Granby واقع است، یک ویژگی اصلی دارد: تولید لوازم خانگی دست ساز و تجربی.

ظروف Splatware در آخر این ماه در نمایشگاه London Design Festival 2017 به نمایش درآمد. این ظروف سرامیکی که نمای مرمرین دارند، از جایدهی گِل در قالب های گچی ساخته شده اند.
هر کدام از این محصولات با ترکیب گِل های رنگی ساخته شده اند. این گلها بوسیله اکسیدهای معدنی اسپری و رنگ شده و روی سطح مالیده و سپس فشرده و له شده‌اند. به گفته ی لوییس جونز از اعضای مجموعه ی Assemble، فرآیند له شدن با دستگاه پرس صنعتی RAM انجام می شود.
آقای جونز می گوید: «ساختن این ظروف بخشی از فرآیند خلاقانه است. در پروسه ی تولید، تصادف و شانس وجود دارد و این موضوع برای سازنده جذابیت زیادی دارد چون نمی داند ظرف چه شکلی خواهد شد.»

این مراحل، شانس را به خط تولید وارد می کند. پروسه ی له کردن می تواند میلیون ها شکل مختلف که با هم هماهنگ به نظر می رسند، تولید کند. این روش، جایگزینی برای یکدستی موجود در وسایل ساخت بشر است.
جونز افزود: «ما تلاش کردیم تا به یکنواختی که در تولید عمده وجود دارد، گرفتار نشویم و در عین حال از دید خریداران محصول نیز همه متحد و از یک نوع به نظر برسند.»

همه ی پروژه های قبلی Granby Workshop که شامل کاشی سرامیکی دودی و دستگیره ی درب نقش دار می‌باشند، محصولاتی کاملا دست‌ساز هستند. این تیم در این پروژه شروع به کار با دستگاه پرس RAM کرد تا فرآیند تولید را سرعت بخشد و درعین حال آزادی خلاقانه ی محصول را حفظ کند. 

جونز می گوید: «مشکل این است که این روش برای تولید اجسام کوچک به کار می رود و ما علاقه مندیم تا با تغییر دادن ماشین آلات بتوانیم محصولات بزرگ تری نیز بسازیم.»

«این یک کار چالش برانگیز است چون ما نمی خواهیم محصولاتی بسازیم که خیلی خاص، کلکسیونی و لوکس بنظر برسند، بلکه آنها باید بصورت منصفانه ای، با توجه به زمانی که برای ساخت هر کدام گذاشته شده است، قیمت گذاری شوند. به همین دلیل است که ما میخواهیم روشهای غیر مرسومی را تجربه کنیم و از تجهیزات تولید انبوه به شیوه‌ی نوآورانه‌ای استفاده کنیم.

Granby Workshop روزانه توسط گروهی از کارآموزانی که در شرکت Assemble آموزش دیده اند، اداره می شود. آن ها از مواد اولیه محلی- که بیشتر آن از وسایل بلااستفاده ی خانه های عصر ویکتوریایی که در همسایگی خیابان Granby وجود دارد بدست می‌آید- برای ساخت وسایل استفاده می کنند.
Splatware که اخیراً در سایت کیک استارتر(Kickstarter) رونمایی شد، تلاش می کند تا این ورک شاپ را به تعداد بیشتری از مردم معرفی کند.

به گفته ی جونز: «این ورک شاپ سعی می کند تا یک کسب و کار واقعا خوب راه بیندازد، به این ترتیب که هم باعث کارآفرینی شود و هم راهی برای ایجاد امکاناتی برای سود به اطرافش باشد.»
«در حال حاضر ما قصد داریم با فروشگاه‌های بیشتری همکاری کنیم و ضمن اینکه که بسیاری از محصولات شرکت برای فروش در Granby ساخته می‌شوند، همچنین بتوانیم آنها را به سراسر دنیا نیز عرضه کنیم.»

شرکت Assemble در سال 2015 هنگام برنده شدن جایزه ی Turner Prize تاریخ ساز شد. قبل از آن همه ی برنده های این مسابقه، یک هنرمند(نه یک شرکت) بودند. این گروه متشکل از 18 هنرمند و دیزاینر است که به واسطه ی چیدمان های عمومی شان مشهور شده اند، که شامل زمین بازی الهام گرفته از Brutalist و یک سینمای موقت ساخته شده در زیر یک روگذر می‌باشد.
این استودیو در رتبه بندی افتخاری سایت دیزین(dezeen)، رتبه ی 49 را به دست آورده است.

منبع: https://www.dezeen.com/2017/09/12/assemble-liverpool-granby-workshop-tableware-splatware-coloured-clays

1396/8/21 - 1:53:45 AM     


ارسال نظر (0)
جستجو در وب سایت:

نشر ماهی

مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد

درباره ریتون          گردانندگان ریتون          NewDesign.ir

برای تماس با ما می توانید به آدرس Ritoon.com(at)Gmail.com ایمیل بفرستید.