دسته بندی: معماری

ده طرح معماری برتر ماه جون از دیدگاه وب سایت یانکودیزان

در این مطلب که برگرفته از وب سایت یانکودیزاین است، به معرفی مجموعه ای پیچیده از سبک های معماری می پردازیم. تعدادی از این ساختمان ها بلند پروازانه و نمادین، و تعدادی با هدف ایجاد ارتباطات اجتماعی طراحی شده اند. اما آنچه که این مجموعه را به هم پیوند می دهد، الهام بخش بودن همه ی آن ها است.

1. اگر ایده ای بخواهد مرز بین مجسمه سازی و معماری را کمرنگ کند آن ایده، چیزی نیست جز Wire Pavilion طراحی شده توسط ادواردو ترزولدی و Designlab Experience. این قطعه بسیار تأثیر گذار تنها با سیم های فلزی ساخته شده است طوری که گویا یکی از مدل های اتوکد وارد دنیای واقعی شده است.

2. قسم میخورم که اگر می توانستم به عنوان یک بزرگ سال در خانه درختی زندگی کنم، لحظه ای درنگ نمی کردم. خبر خوب این است که Manofactory (یک شرکت سوئدی) دست به طراحی این ساختمان های صخره ای برای بزرگ‌سالان زده است. این ساختمان به همان اندازه‌ی یک خانه درختی، انسان را به وجد می آورد. زندگی در این سازه عمودی که به حالت تعلیق در آمده و از چوب های سبک ساخته شده است، بسیار هیجان انگیز است. البته این طراحی دارای محدودیت هایی چون روش های انتقال آب و برق به مجوعه و همچنین انتخاب مکانی که خطر فرسایش در آن وجود نداشته باشد نیز هست، اما اگر به دقت برنامه ریزی شود، قدمی است به سوی معماری خلاقانه و آینده نگر.

3. مرحوم زاها حدید معماری های باشکوهی را آفریده است، اما اگر به دنبال حقیقت باشیم، این سازه ها آسیب های بسیاری به محیط زیست رسانده اند. گاهی ساخت سازه های بزرگ، برای طبیعت صدمات بزرگی به همراه دارند. اما شرکت معماری زاها حدید سعی دارد تا هم در قبال طبیعت مسئولیت پذیری بیشتری نشان دهد و هم میراث بزرگ بانوی اول معماری را حفظ نماید. این بار بدون توجه به پیامد های آن، این شرکت دست به طراحی یک منطقه ی مسکونی دوستار محیط زیست در ساحل مایان، در مکزیک و بدون استفاده از نماد های موجود در سبک زاها حدید زده است. جدای از این که از تأثیرات مخرب سازه کاسته شده است، شرکت معماری زاها حدید قصد دارد تا در اطراف آن به ایجاد فضای سبز بپردازد و با و پرورش مجدد گیاهان موجود در تالاب های اطراف از درختان مانگرو در منطقه محافظت کند.

4. استودیو طراحی BM این دبستان با سقف های مقعر را برای ایران طراحی کرده است، که نظر ما را نه‌تنها به خاطر طراحی نمادینش بلکه به خاطر عملکرد خلاقانه و هوشمندانه اش جلب کرده است. این ماهواره های سفالی مانند قیف عمل کرده و آب باران را برای استفاده جمع آوری می کنند که برای آب و هوای خشک ایران بسیار مناسب است. همچنین با توجه به ویژگی خنک کننده بودن سفال، این سقف ها همچون سیستم خنک کننده ی طبیعی برای کلاس ها عمل می کنند. برای آگاه کردن کودکان از زندگی پایدار چه روشی بهتر از این است که به آن ها اجازه بدهیم در چنین محیطی به تحصیل و رشد بپردازند؟

5. کاملا قابل باور است که محلی ها به این برج پر انحنا که توسط شرکت MAD Architects طراحی شده است، لقب برج مرلین مونرو را داده اند و می توان گفت که حق با آن ها است. برای شروع می توان گفت که چشم بر داشتن از این ساختمان نیز کار دشواری است! گویا دست باد این آسمان خراش بی نقص، که در میسیساگا، آنتاریوی کانادا واقع است، را شکل داده است.

6. این سازه که از دور به شکل یک لانه زنبور دیده می شود، درواقع از طراحی هوشمندانه ای پیروی می کند. گفته می شود که فرم لانه زنبوری به یک سازه تمامیت می بخشد، اما بهتر است به این شش ضلعی ها نگاه دقیق تری داشته باشیم. اگر بخش پایینی آن را حذف کنیم، فرم معمول خانه با سقف شیروانی را خواهیم داشت. این فضای مسکونی شهری- روستایی، که توسط ایری کارباجو طراحی شده است، در واقع از این فرم شش ضلعی استفاده می کند تا در نیمه بالایی فضای خانه را به وجود آورد، و در نیمه پایین زمینی خاکی برای کاشت، تا ساکنان بتوانند هچون یک منطقه روستایی در بالکن خود یک باغچه برای کشاورزی داشته باشند.

7. همچون Habitat 67، که توسط موشه صفدی طراحی شده است، و به کاوش در ترکیب بندی لایه ای و تصادفی در واحد های مسکونی میپردازد، Interlace طراحی شده توسط اولی شیرن همین کار را با یک برج کامل انجام می دهد. به جای این که برج هاعمود بر زمین قرار گیرند، افقی و بر روی هم، به شکل لانه زنبور، تکرار شده اند. که نه‌تنها جمعیت بیشتری را در فضایی یکسان سکنا می دهد، بلکه فضاهای جدیدی را برای فضای سبز و به شکل تراس به وجود می آورد. واقعا شگفت انگیز است!

8. این ساختمان مجوعه ای از تفکری خلاقانه و ظاهری مکعبی شکل است. هدف از ساخت آن ایجاد خانه هایی ارزان قیمت برای کهنه سربازان در لوس آنجلس است. این مجتع the Six یا شش نام دارد (که احتمالا به خاطر ظاهر شش وجهی و فرم آن این نام انتخاب شده)، توسط شرکت Brooks+Scarpa طراحی شده است. کهنه سربازان 3 درصد از جمعیت لوس‌آنجلس و بیش 11% از بی خانمانان ای منطقه را تشکیل می دهند.

9. پروژه گسترش سنترال پارک، طراحی شده توسط ییتان سون و جیانشی وو، یکی از عجیب ترین پرژه های معماری موجود می باشد که از روشی هوشمندانه استفاده می کند. وجود آسمان خراش های بی شمار در اطراف پارک، منظره‌ی آن را برای مراجعه کنندگان خراب کرده است، و خط افق و طلوع و غروب خورشید قابل رویت نیست. اما راه حل چیست؟ کارگذاری آیینه در سرتاسر مرز پارک که توهم فضایی لایتناهی را ایجاد می کند. البته گفتنش از انجام دادنش راحت تر است...


10. سازه ای که در واقع یک مکعب ساده است و توسط شرکت Skidmore, Owings & Merrill طراحی شده است، با دادن بافت دنده ای، فضایی کاملا جدید به خود گرفته است. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا این سازه جالب و درون گرا، تعاملی با فضای اطراف خود ندارد. در پاسخ باید گفت که این مجموعه ای نیازمند به امنیت بالا واقع در برانکس نیویورک است که برای کمک به سرویس اورژانس پلیس طراحی شده است و به عنوان پشتیبانی برای واحد اولیه ی دریافت تماس های اورژانس که در خارج از شهر واقع است عمل می کند.

منبع: http://www.yankodesign.com/2017/05/19/architreasure-weekly-5

1396/8/21 - 12:49:32 AM     


ارسال نظر (0)
جستجو در وب سایت:

نشر ماهی

مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد

درباره ریتون          گردانندگان ریتون          NewDesign.ir

برای تماس با ما می توانید به آدرس Ritoon.com(at)Gmail.com ایمیل بفرستید.