دسته بندی: طراحی

هفته طراحی چیست؟

در این مجال کوتاه، نگارنده با توجه به مشاهده پاره ای مسائل، که شائبه ی «درک نادرست» از مفهوم «هفته طراحی» را در ذهن ایجاد می کند، بر آن شد، تا با توجه با آشنایی کم و بیشی که با این مقوله دارد، به ارائه سوالاتی در این مورد و سپس پاسخ هایی کوتاه از نقطه نظر خود بپردازد.

1- هفته طراحی چیست؟
«هفته طراحی» یک رویداد مرتبط با طراحی (Design) است که معمولا در کنار نام یک شهر، به مدت یک هفته در آن شهر برقرار می باشد. در این یک هفته، معمولا تمام شهر حال و هوای طراحی به خود گرفته و در تمام شهر می توان آثاری را دید، که دلالت بر این رویداد دارد. این هفته در تقویم رسمی آن شهر ثبت شده و رویدادی ملی-محلی تلقی می شود. مهم ترین اتفاقی که در «هفته طراحی»، شهر شاهد آن است، نمایشگاهی با موضوع طراحی (دیزاین) است که در آن، طراحانی از سراسر دنیا در کنار طراحان محلی به ارائه آثار خود می پردازند. در برخی از شهرها این نمایشگاه دارای موضوعی خاص است، مانند هفته طراحی استکهلم که با نمایشگاه مبلمان و روشنایی استکهلم شناخته شده است.

2- برگزار کننده هفته طراحی کیست؟
برگزار کننده این رویداد معمولا یک سازمان است که با این هدف تشکیل یافته و معمولا دارای بودجه دولتی است. البته این سازمان معمولا برای تامین هزینه های خود از کمک اسپانسر ها و درآمدهای حاصل از تبلیغات نیز بهره می گیرد. همچنین با توجه به استفاده از «نام شهر» در کنار «هفته طراحی» این سازمان مستقیما زیر نظر اداره کننده شهر (City Government) فعالیت می کند و امتیاز این رویداد نیز متعلق به اداره کننده شهر است. در واقع، برگزار کننده این رویداد، دولت آن شهر است و این نهاد حقوقی است که یک سازمان خاص را برای اداره این رویداد، تأسیس می کند. به عنوان مثال در شهر همدان، امتیاز نام و برند «همدان» احتمالا متعلق به شهرداری و شورای شهر و در سطح بالاتر متعلق به استانداری همدان و وزارت کشور است. بنابر این آیا یک مدرسه می تواند «هفته طراحی همدان» را برگزار کند؟ بلی، در صورت داشتن نمایندگی از طرف شهرداری همدان می تواند از نام همدان استفاده کند. و در صورت برگزاری «هفته طراحی همدان» توسط یک مدرسه بدون داشتن نمایندگی از طرف شهرداری چه خواهد شد؟ آن مدرسه تخلف کرده، رویداد اعتباری نخواهد داشت و شهرداری همدان می تواند از آن مدرسه به دلیل استفاده غیرقانونی از نام «همدان» شکایت کند.

3- هفته طراحی در کجا بر گزار می شود؟
هفته طراحی در کشورهای دارای طراحی و در شهرهایی که در این زمینه زبانزد هستند برگزار می شود. این شهرها معمولا شهرهایی پاک و سبز هستند که در جای جای آنها اهمیت دادن به مقوله دیزاین را می توان مشاهده کرد. شهرهایی که آیکن های بزرگی در دنیای دیزاین دارند، آیکن هایی بزرگ و بنام در حد برج ایفل. بنابر-این آیا منطقی است که دولت شهر بغداد، «هفته طراحی بغداد» را برگزار کند؟ خیر. و چه شهرهایی در حال حاضر هفته طراحی معتبری دارند؟ نیویورک، پاریس، توکیو و شهرهایی در این سطح. آیا بزرگ بودن یک شهر نشان از این دارد که آن شهر باید هفته طراحی داشته باشد؟ خیر.

4- برنامه چیست؟
برای تک تک روزهای این یک هفته، از قبل برنامه ریزی شده و اتفاقات قابل استفاده ای تدارک دیده می شود. اتفاقاتی که نه تنها برای علاقه مندان به طراحی، دانشجویان و طراحان آماتور، بلکه برای طراحان حرفه ای از سراسر دنیا نیز جذاب و قابل استفاده است. سخنرانی طراحان بزرگ بین المللی، مصاحبه با طراحان سرشناس، ورک شاپهای تخصصی و... از جمله این اتفاقات هستند. در کنار این برنامه ها، همچنین برنامه های جنبی دیگری مانند موسیقی زنده، کنسرت و برنامه های فرهنگی-تفریحی برگزار می شود که هدف از آن، آشنایی بازدیدکنندگان بین المللی با فرهنگ آن منطقه یا کشور می باشد.

5- اعتبار یک هفته طراحی به چیست؟
اعتبار هر هفته طراحی به بازدیدکنندگان و نمایش دهندگان معتبر آن است. نمایش آثار طراحان مشهوری چون فیلیپ استارک، کریم رشید، زاها حدید، لاو گروف و... باعث اعتبار هفته های طراحی معتبر دنیا و جذابیت آنها برای علاقه مندان به طراحی از سراسر دنیا می شود. همچنین بازدید طراحان سرشناس از نمایشگاه و حضور آنها در رویدادهای هفته طراحی باعث اعتبار بیشتر این رویدادها و پوشش بهتر خبری آنها خواهد شد. به عنوان مثال می توان به حضور Yves Behar در Tokyo Designers Week 2012 اشاره کرد.

6- لوگو، هویت بصری، تبلیغات و... توسط چه کسانی طراحی می شود؟
در بیشتر مواقع این المان ها توسط یکی از طراحان یا استودیوهای مشهور آن کشور طراحی می شود. به عنوان مثال؛ اگر قرار باشد در یکی از شهرهای ایران هفته طراحی برگزار شود، چه کسی می تواند افتخار طراحی لوگو و هویت بصری آن را داشته باشد؟ یکی از بهترین طراحان گرافیک ایران در سطح مرحوم استاد ممیز. آیا می توان از المانهای کپی شده و یا فاقد طراحی ناب برای این منظور استفاده کرد؟ خیر

7- چه کسانی از این رویداد دیدن می کنند؟
همه علاقه مندان به دیزاین در گرایش های مختلف، دانشجویان، طراحان آماتور و طراحان حرفه ای می توانند از این رویداد و نمایشگاه آن دیدن کنند، اما آنچه باعث رونق اینگونه رویدادها می شود، بازدید طراحان سرشناس بین المللی از اتفاقات مختلف این رویدادها است.

8- مدیران و مسئولان این رویداد چه کسانی هستند؟
از آنجا که بحث حیثیت ملی در میان است، مدیران و مسئولان این رویداد معمولا از افراد دارای وجحه بین المللی در زمینه مدیریت رویدادهای هنری یا طراحی انتخاب می شوند که در عین حال، تجربیات موفقی در مسائل مدیریتی و اجرایی نیز دارند. پس آیا این رویداد می تواند به صورت دانشجویی مدیریت شود؟ مطمئناً خیر.

9- آیا هفته طراحی یک رویداد دانشجویی، آماتور و دور همی است؟
خیر.

10- چه کسانی پشتوانه یک «هفته طراحی» واقعی هستند؟
طراحان حرفه ای سرشناس اهل آن کشور، دانشگاه های معتبر آن کشور، استودیو های طراحی، شرکتهای بزرگ صاحب طراحی و...، یا به طور کلی همه توان طراحی یک کشور، پشتوانه چنین رویدادی است. بنابراین برای اینکه چنین رویدادی حرفی برای گفتن داشته باشد، لازم است آن کشور دارای ظرفیت های فوق العاده ای در زمینه دیزاین باشد؛ طراحانی که در همه دنیا شناخته شده باشند و طراحی آن کشور با نام آنها شناخته شده باشد، مثل فیلیپ استارک برای فرانسه، شرکت های تولید کننده ای از آن کشور که در دیزاین زبانزد باشند، مانند آیفون برای ایالات متحده یا سونی برای ژاپن، استودیوهای طراحی بین المللی که محصولات طرح شده توسط آنها را در تمام دنیا بتوان یافت، مانند استودیو طراحی نندو از ژاپن و بالاخره دانشگاهها و کالج هایی که طراحان بزرگی را تربیت کرده و در دنیای طراحی حرفی برای گفتن دارند؛ کالج هایی در سطح کالج سلطنتی انگلستان یا مدرسه دیزاین رود آیلند.

11- آیا هیچ کدام از شهرهایی که هفته طراحی معتبری دارند، فاقد زیرساخت هایی برای توریسم هستند؟!
خیر. این رویداد، پیوندی نا گسستنی با توریسم شهر و کشور میزبان دارد.

12- آیا علیرغم نبود همه شرایط لازم برای برگزاری یک هفته طراحی، می توان هفته طراحی برگزار کرد؟!
بله، مطمئنا می شود برنامه ای برگزار کرد و نام آن را هفته طراحی گذاشت. اما بدون شک بازخوردی مناسب برای انرژی، هزینه، انگیزه و امکاناتی که صرف آن می شود، مشاهده نخواهد شد و این رویداد تبدیل به رویدادی دولتی-تبلیغاتی خواهد شد. رویدادی که بیشتر جهت «صرف برگزاری» و ثبت رکورد برگزار شده است نه اهداف حرفه ای و تخصصی! اتفاقاتی از این دست را به وفور می توان در بخش های مختلف دولتی مشاهده کرد. سمینارها، کنفرانس ها و اجلاس هایی که بیشتر مجالی برای نشست‎های«دورهمی» شرکت کنندگان هستند تا پیگیری، بررسی و ارائه مسائل تخصصی.

روح الله مریخ پور
16 بهمن 1391

منبع : ریتون 

1391/11/16 - 11:41:40 PM     


ارسال نظر (8)
 صالح امینی 2/4/2013 - ساعت: 0:48
حالا سؤال این هست که می شه پیشنهادی برای بهبود برنامه داشت یا کلاً ضایعس از ابتدا و ایران با وضع کنونی در هیچکدوم از شهرهاش نباید هفته ی طراحی داشته باشه کلاً؟
من که انقدری که برای شما که خارج اینجور برنامه ها رو شرکت کردی، برام اهمیت نداره چقدر شبیه اوناس برنامه اینجا. خیلی از ماها هیچوقت شاید شانس رفتن به یک هفته طراحی رو پیدا نکنیم، به همین دلیل تفاوت تجربه ی این هفته با اونها رو هم نخواهیم فهمید و باز هم به همین دلیل برامون مهم نخواهد بود که شبیه اونها هست یا نه.
من از هر حرکتی که سودی از نظر اطلاعات، روند و روش های جدید یا جا انداختن و امتحان کردن روند های درست در طراحی صنعتی داشته باشه استقبال می کنم حتی اگر نام و هویتش اشتباهاً شکل گرفته باشه مگر اینکه بفهمم عمداً و دانسته از این هویت خواستن سوء استفاده کنن و اصلش قابل انجام بوده باشه.
در هر حال طراحی زمینه گراست نه جهانشمول، به نظرم باید پیشنهاد داد که در آینده ای نزدیک آیا با نام و نشانی دیگر می شه برنامه ای بهتر برگزار کرد یا نه. و اگر می شه چطوری؟
الان که دیگه برای گفتن ضایعگی کار دیره، زودتر بود باز می شد پیشنهاد کرد که نام و نشون این رو عوض کنن.

 صالح امینی 2/4/2013 - ساعت: 1:14
البته عذر می خوام چون اولش باید بابت این نوشته تشکر می کردم. حالا ممنونم برای نوشته چون خودم نمی دونستم در دنیا چه معنی ای داره و راه درست استفاده از نام شهر در یک رویداد چطوریه.
نمی دونم در ایران هم برای برنامه ای مثل "دورهم برای طراحی خدمات" که همزمان در 106 تا شهر دیگه داره برگزار می شه و باید اسم شهر توی اسم رویداد باشه و برای سودآوری نیست و پولی که می گیریم برای خود برنامه صرف می شه هم لازمه مجوز گرفته بشه یا نه.
فرهنگستان که سال پیش دخیل بود چنین چیزی رو بهمون نگفت و واقعیتش من به شخصه (که البته در مورد این برنامه گروهی صدق نمی کنه) از به وجود آوردن پیچیدگی توسط بروکراسی دولتی در حد توان فرار می کنم ولی اگر زمانی قانوناً لازم تشخیص داده بشه احتمالاً باید دنبالش بریم و مجوزشو بگیریم.

 روح الله مریخ پور 2/4/2013 - ساعت: 1:51
با سلام خدمت دوست عزیزم، آقای امینی
به نظرم وقتی یه چیزی رو عینا از یه جا برمی داری و یه جای دیگه پیاده سازی می کنی، (منظورم طراحی صنعتی هست) معنیش اینه که ما می خواستیم اون چیز (طراحی صنعتی) رو داشته باشیم، چون به هر دلیلی فکر کردیم که خوبه.
حالا اگه یه رشته ای بود که خواستگاهش ایران بود، فرق می کرد!
بعد هم وقتی ما حتی در انتخاب نام هم دقیقا کپی می کنیم، «Design Week» اونوقت دیگه خیلی از این حرفایی که شما فرمودید مصداقی نداره. یعنی ما دوست داشتیم یه چیزی شبیه دیزاین ویک های نیویورک یا توکیو داشته باشیم.
این رو عینا نقل می کنم:
«برگزاری هفته های دیزاین اتفاقی تازه در جهان نیست ؛ هرساله در شهرهای کوچک و بزرگ جهان برنامه هایی تحت عنوان هفته دیزاین برگزار میشود. هفته دیزاین لندن ، میلان ، پاریس ، نیویورک ، پکن ، فلورانس و سن فرانسیسکو از جمله معروف ترین هفته های دیزاین هستند. در میان این نام ها جای تهران، یکی از تاثیرگذارترین شهرهای خاورمیانه، خالی است و لزوم برگزاری هفته ای با عنوان هفته ی دیزاین تهران احساس می شود.»
البته که به نظر من دور همی های دانشجویی، هم مفید هست و هم جذاب، و از این نوع همایش ها کم هم نیست و هر کدوم هم دستاوردهای خوبی برای خودش داشته و خواهد داشت. اما به نظر من، متن فوق نشان از الگو برداری داره و ایجاد انتظار می کنه. هر چند به نظر بنده تاثیر گذار بودن تهران در خاور میانه هم جای سوال داره، (تا وقتی دوهه، ابوظبی، دبی و ... هستند) اما حتی با قبول این، آیا باید نتیجه گرفت که «لزوم برگزاری هفته ای با عنوان هفته ی دیزاین تهران احساس می شود»؟

 Artin 2/4/2013 - ساعت: 16:34
damet garm ostad,
 ناشناس 2/11/2013 - ساعت: 15:11
با درود خدمت آقای مریخ پور
ای کاش در پایان می فرمودید حالا برگزار کنندگان با این خطا چه بایند بکنند ؟!!
از حضور شهرداری هنرپرور تهران به خاطر پا کردن در کفششون و عدم درخواست بودجه از ایشون عذرخواهی کنند ؟
از شهرداری های پاریس، توکیو و نیویورک به خاطر عدم شایستگی و لیاقت تهران برای برگزاری هفته طراحی عذرخواهی کنند ؟
از جامعه گرافیک ایران به خاطر عدم پرداخت بودجه ی دولتی شهرداری تهران به یک گرافیست معتبر برای طراحی لوگو عذرخواهی کنند ؟
از مردم هنردوست ایران به خاطر عدم دعوت از فیلیپ استارک و کریم رشید عذرخواهی کنند ؟
از بازدید کنندگان خارجی به خاطر عدم وجود زیرساخت های توریسم در تهران عذر خواهی کنند ؟
یا از بزرگوارانی عذرخواهی کنند که احیانا قصد برگزاری هفته طراحی تهران را داشتند ؟
واقعا درک نمیکنم انتشار این مطلب در این زمان در سایت های مختلف چه دلیلی میتونه داشته باشه .
برای همه واضح و مشخصه که هیچ نهاد دولتی در کشور اهمیتی برای مسئله ای مانند این قایل نیست . چه طراح یا گروه طراحی شاخص و شناخته شده ای در کشور وجود داره که بشه اونها رو آیکون طراحی ایران دانست و برگزاری هفته طراحی رو حق اونها شناخت ؟ اصلا طراحی در کجای نظام اقتصادی و تولیدی و خدماتی این کشور قرار گرفته که حالا بخواهیم بر سر مدعیان طراحی کشور حرفی بزنیم ؟
با تمام این احوال عده ای که نمی شناسم به جای اینکه بنشینند و بگن ما لیاقت هفته طراحی نداریم تلاشی در حد توان خودشون انجام دادند تا به هر اسمی کاری انجام بدهند که برای دیگران اهمیتی نداشته . شاید تلاشی باشه که چند سال دیگه لیاقتش رو داشته باشیم . جوری صحبت می کنید که انگار چشمهای همه ی دنیا خیره شده که هفته ی طراحی تهران چه شکلی است و آبرو و حیثیت ما بازیچه ی دست چند دانشجو قرار گرفته . در نهایت و بر فرض این که اشتباهی در مسئله نامگذاری این رویداد اتفاق افتاده باشه، این برخورد و این انتشار در پربازدید ترین سایت های طراحی فارسی شایسته ی دانشجویانی نیست که تلاشی سخت رو در این سیستم کشور انجام دادند تا کاری شبیه این رو انجام بدهند . من به شخصه این برگزارکنندگان رو که نامشون رو هم نمیدونم اشخاصی لایق و جسور میدونم . و اگر احیانا این مسئله از اونجایی ناشی میشه که عده ای قصد برگزاری برنامه ای بهتر رو با این نام داشتند (که بعید میدونم چون از نظر نگارنده تهران شایستگی لازم رو نداره) باز این دلیلی برای این برخورد نیست . چرا که باز از نظر نگارنده این یک رویداد جامع و ملی تلقی میشه و متعلق به گروه خاصی نیست و از ابتدا همه باید در جریان برگزاری آن باشند و البته این نقدی است که به برگزارکنندگان فعلی هم وارده . خدا رو شکر این طراحی صنعتی فلج و بی دست و پا، به اندازه ی کافی پدر داره . چند ماه دیگه یکی بهترش رو برگزار کنه . مطمئن باشید از ماجراهای روز جهانی طراحی صنعتی خنده دار تر نخواهد شد .

 روح الله مریخ پور 2/11/2013 - ساعت: 21:55
با سلام خدمت دوستی که اسمشون رو نمی دونم.
من در این مورد تلاش کردم نه احساسی برخورد کنم نه مغرضانه.
و البته سعی کردم از رودربایستی، دلسوزی و برخوردهای مادر و فرزندی نیز فاصله بگیرم و خیلی واضح نظراتم رو و دلایلم رو بیان کنم.
همونطور که خودتون فرمودید:
1- «هیچ نهاد دولتی در کشور اهمیتی برای مسئله ای مانند این قایل نیست»
2- «چه طراح یا گروه طراحی شاخص و شناخته شده ای در کشور وجود داره که بشه اونها رو آیکون طراحی ایران دانست»
3- «اصلا طراحی در کجای نظام اقتصادی و تولیدی و خدماتی این کشور قرار گرفته»
و حقایقی از این دست وجود دارند که باعث بشوند ما کمی به خودمان بیایم و جایگاه واقعی خودمان و طراحی صنعتی خودمان را واقع بینانه تر ببینیم.
بدانیم چه داریم، بضاعتمان چیست، خودمان رو چگونه باید معرفی کنیم و جایگاهمان را در کجا و با چه کسانی باید مقایسه کنیم.
به نظر من نگاهی شبیه به نگاهی که شما بیان کردید هست که باعث میشه ما فکر کنیم که باید ما هم موشک به فضا بفرستیم، باید راکتور هسته ای داشته باشیم و یا در مدیریت دنیا سهیم باشیم.
البته که کارهایی نظیر این موارد هم انجام داده ایم، اما واقعا چه نفعی از این موارد به ما و مردممان رسیده است؟
چقدر باعث شده جایگاهی پیدا کنیم، یا احتمالا چقدر باعث شده جایگاهمان را از دست بدهیم؟
چقدر پروژه «بزرگترین ساندویچ شتر مرغ دنیا» باعث افتخار شد، یا چقدر ...؟
من فکر می کنم، در مورد طراحی صنعتی هم ما مثل خیلی موارد دیگر، دچار یک سوء تفاهم در مورد جایگاه خودمان و «طراحی صنعتی» خودمان در دنیا و دنیای طراحی صنعتی شده ایم و این باعث حرکت هایی شده که اگر چه از روی عشق، صداقت و خلوص بچه های دانشجویی هست که دست همه شان رو باید بوسید، اما گاهاً در مسیر نادرست هست و کسانی که می توانند، باید کمک کنند تا این انرژی های مثبت و ستودنی، صرف مواردی بشود که در آینده نفعش به همان دانشجوها برسد. بنابر این، از نظر من؛ تذکر ندادن، مراعات کردن، و تایید های بی مورد و همراه با مسامحه، بیشتر کمک به این سیر نادرست و مصداق «دوستی خاله خرسه» است تا کمک کردن، همراهی کردن و چوب لای چرخ نگذاشتن.
با روندی که ما در پیش گرفته یم، یک هفته طراحی برگزار خواهیم کرد، نمایشگاه، ورکشاپ و ... برگزار می کنیم و به کسانی که قرار بوده چیزی یاد بگیرند خواهیم گفت «طراحی صنعتی این است»، و این در حالی اتفاق افتاده که؛
- «چه طراح یا گروه طراحی شاخص و شناخته شده ای در کشور وجود داره که بشه اونها رو آیکون طراحی ایران دانست»
- «اصلا طراحی در کجای نظام اقتصادی و تولیدی و خدماتی این کشور قرار گرفته»
- و اصولاً ما چه بضاعتی در طراحی صنعتی داریم و برای ارائه آن به چند متر مربع فضای نمایشگاهی نیاز داریم؟
به نظر من با چنین روندی، نسلی پرورش خواهند یافت که پایه های «طراحی صنعتی» آنها یک درجه از پایه های متزلزل طراحی صنعتی امثال من، ضعیف تر، غیر قابل اتکاتر و غیر حرفه ای تر خواهد بود.
باز هم ممنون از شما و همه خوانندگانی که مطلب رو با دقت خوندند.

 AMINATION 2/12/2013 - ساعت: 3:2
انتخاب بین بد و بدتره ....
به شرط بهبود و پیشرفت در اسرع وقت، استقبال الزامیه ...
هیم ؟
منزورم اینه که درسته که 100 در سد نیست
اما 10 که هست ... پس استقبال میکنیم ازش ... اگه فقط به د ور هم بودن بسنده نشه ...

بدشم فک میکنم ایران یه کشوره خاسه ... با فرهنگ و مدیریت خاس ... پس شاید الگو ها باید بومیزه ( بومی سازی) بشن تا بشه تو ایران هویت اجرایی بگیرن ...

متشکرم از شما و شما

 ستار سعادتمند بحری 2/27/2013 - ساعت: 3:41
رولی جون سخت نگیر
خلایق هرچه لایق

هیئتی کار کردن دیگه شده یه ارزش واسه این مردم حتی اونایی که اسمشون میشه طراح

فرهنگ "هر کاری به از هیچ کاری" هم فلسفه ای هستش که پشت خیلی از اتفاقات امروزه خوابیده

بعدشم نمیشه آدمایی که لیاقت خودشون می دونن این اتفاقات در این سطح رو
مجاب کرد که ارزششون بیشتره

و اصولن چرا باید مجابشون کرد!!!

اتفاقن نکته اصلی نام این موضوعه
ما زمان دانشجویی یه کانون داشتیم به اسم
1/618
یه مسابقه هم برگزار کردیم اسمش بود تفکر خلاق
نه گفتیم اولین و نه ادعایی بیشتر از یه دور همی دانشجویی
نتایج خوبی هم داشت

این اسم بعد ها شد دستمایه مسابقات طراحی و چقدر خوب که این اتفاق افتاد
ولی بعدترش شد جایی برای رقابت بر سر نام و ابعاد و جاه طلبی تا جایی که به مسابقه پرواز رسید!!؟

و خوب وقتی گند خورد به اسمش
دیگه کسی نخواست که اعتبارشو روی چیزی خرج کنه که از مد افتاده + اینکه بی اعتبار هم شده

پس چاره ای نبود جز یه اسم جدید
و خوب به نظر میاد که این زین جدید برازنده اسب از نفس افتاده و لاغر طراحی صنعتی باشه تا این جدیدتر ها هم دوره خودشونو بگذرونن و چند صباحی تو این برهوت بی ثمر بچرخن

تو کشوری که بی شعوری حکمفرماست
و ادعا میشه علوم رو حتی تجربیشو باید از نو کشف کرد با پسوند اسلامی چرا تو فکر می کنی نباید یه راه رو بدون در نظر گرفتن تجربه اجانب انجام بدیم و چرا به نظرت نمیشه مفهوم پشت نام هفته طراحی رو هم از نو خودمون از خودمون اختراع کنیم !!؟
اصلن خلاقیت چی میشه !! تفکر نو چی میشه !!؟ اصلن طراحی صنعتی چی میشه اگه ما همه چیزو بومی سازی نکنیم !! ها

و در نهایت یا شما تایید میکنی این موضوع رو و یا به قول آخرین سخنران مراسم ختم افتتاحیه نیازی به قضاوت و نقد شما نیست و خودشون این کارو کردن تو اون مراسم ختم
که دیگه همه چیش بومی شده باشه
پس شما چون کاری نکردی برای این مراسم حق نقد هم نداری !!!

امیدوارم تمام شبهات ذهنی شما برطرف شده باشه رولی جان برو به کارت برس
@}-

جستجو در وب سایت:

نشر ماهی

مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد

درباره ریتون          گردانندگان ریتون          NewDesign.ir

برای تماس با ما می توانید به آدرس Ritoon.com(at)Gmail.com ایمیل بفرستید.