پلاگین V-ray for rhino

 

V-ray یکی از معروفترین و محبوبترین نرم افزارها در زمینه رندر در گرافیک کامپیوتری است. فرآیند تبدیل مدل سه بعدی به یک تصویر را، رندر(Render) می گویند که بعد از آماده شدن مدل (Model) با نسبت دادن متریال به آبجکت ها (Object) و نورپردازی فضایی که مدل در آن قرار دارد، انجام می گیرد. هنگامی که قرار است یک ایده به صورت سه بعدی و کامپیوتری ارائه شود نمی توان مدل خام آن را به مشتری یا مخاطب ارائه کرد. این مدل باید تا جایی که امکان دارد به واقعیت نزدیک باشد و برای این کار، لازم است که آن را با متریال و نور واقعی و در یک فضای واقعی ارائه کنیم. اهمیت این مرحله از فرآیند شبیه سازی کامپیوتری، بسیار مهم است و تا جائیکه امکان دارد، باید واقعی و قابل قبول باشد.

مدل راینو:

رندر با پلاگین Vray For RhinoCeros:

V-ray در سال 1997 توسط Vladimir Koylazov و Peter Mitev از اعضای استودیو Ghaos در سوفیه، بلغارستان متولد شد و در سال 2002 اولین نسخه آن به بازار عرضه شد. در همین سال اولین فروم (froum) نیز برای حمایت از کاربران آن ایجاد شد. در اگوست سال 2002 ریچارد روزنمان (Richard Rosenman)، شصت دقیقه انیمیشن به نام Covena را در محیط مکس (3ds max 4.2) با V-ray رندر گرفت. در سال 2004 نیز شرکت Digital Dimension از V-ray برای ساخت آخرین سامورایی (The Latest Samurai) استفاده کرد. در همین سال Ryuiehi yagi بازی معروف Onimusha3 را با V-ray ساخت. در نوامبر 2005 شرکت ASGvis پلاگین V-ray را برای Sketchup معرفی کرد و در دسامبر همین سال نیز نسخه آزمایشی V-ray for rhino را روانه بازار کرد. در سال 2006 فروش V-ray for rhino به صورت رسمی آغاز شد و قیمت آن 499 دلار بود. در حال حاضر نسخه 1.5 این پلاگین در بازار موجود است. V-ray با توجه به خواص فیزیکی نور و رفتار طبیعی آن مقدار نور فضا را محاسبه می کند. V-ray به صورت پیش فرض دارای یک نور کلی و سراسری به نام Global Illumination در فضای رندر است و به همین دلیل به آن Lazy boy Lighting می گویند. در واقع در حالت عادی بدون هیچ گونه نورپردازی می توان فضا را رندر کرد که البته در فضاهای داخلی این نور کافی نخواهد بود. V-ray همچنین از  HDRI ـ (High Dynamic Range Image) برای نورپردازی استفاده می کند. که به آن، سیستم IBL ـ (Image base lighting) گفته می شود. در این سیستم از یک تصویر که همان HDR است برای نورپردازی فضای سه بعدی استفاده می شود. HDRI یک تصویر 360 درجه است که با دوربین های خاصی عکس برداری می شود. این تصویر 96 بیت بوده و چند برابر یک تصویر معمولی که 8 بیت است، کیفیت دارد. با نسبت دادن یک تصویر HDRI به یک فضا، نوری که از طرف آن به اشیاء می رسد، متناسب با رنگ و میزان نوری است که در عکس 360 درجه HDRI وجود دارد.

تصویر HDRI:

با وجود راحتی استفاده از V-ray، کاربران حتما باید با تنظیمات و مفاهیم کلی آن آشنایی پیدا کرده و به طور نسبی به آن مسلط شوند. در واقع آشنایی با این تنظیمات موجب کنترل بهتر فضا و صرفه جویی در زمان می شود. شاید مهم ترین عامل در تعیین کیفیت یک تصویر رندر شده، زمان باشد که با صرف زمان بیشتر، می توان کیفیت بالاتری دریافت کرد. البته عوامل دیگری چون سخت افزارهای مورد استفاده و تجربه کاربر نیز می تواند در سرعت و کیفیت رندر تأثیر گذار باشد.

برای استفاده از V-ray، بعد از نصب راینو می توانید این پلاگین را نیز به آن اضافه کنید. برای فعال کردن V-ray for rhino، باید به منوی Render رفته و از مسیر زیر آن را به عنوان رندرر پیش فرض به راینو معرفی کنید:

بعد از معرفی V-ray به راینو نوارابزار زیر به راینو اضافه می شود که از این نوار ابزار به همراه ابزارهای خود راینو، می توان برای کنترل فضای رندر استفاده کرد.

تصاویر زیر، نمونه هایی هستند که با V-ray for rhino رندر شده اند:

 برای آشنایی بیشتر با V-ray for rhino و چگونگی استفاده از آن، می توانید به آدرس های زیر مراجعه کنید.

http://www.vray.com ، http://www.asgvis.com ، http://www.aversis.be/tutorials/vray

منابع :

http://www.asgvis.com ، http://www.chaosgroup.com/en/2/index.html ، http://en.wikipedia.org 

1389/8/2 - 11:08:08 ق.ظ     


ارسال نظر (2)
 حامد طباطبایی 11/28/2010 - ساعت: 16:38
باز هم ممنون از مطالب ارزشمند و خوب شما .
یه نکته به نظرم رسید که بگم درمورد ورژن V-ray for rhino ...در واقع در حال حاضر ورژن 1.5 قدیمی شده و ورژن های جدید تر هم ارائه شده مثل ورژن 1.6 و 1.7 که بنده الان استفاده میکنم.
@}-

 رامین عسگری 8/15/2011 - ساعت: 15:20
ممنون از مطالب خوبتون، پیشنهاد من اینه که همراه این معرفی ها لینک هایی هم برای دانلود قرار بدید.
جستجو در وب سایت:

نشر ماهی

مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد

درباره ریتون          گردانندگان ریتون          NewDesign.ir

برای تماس با ما می توانید به آدرس Ritoon.com(at)Gmail.com ایمیل بفرستید.