دسته بندی: معماری

مدرسه بیضی شکل هنر و علوم اجتماعی درسنگال اثر توشیکو موری

Toshiko Mori معماری و ساخت «مدرسه هنر و علوم اجتماعی و محل اسکان معلمان» را به اتمام رساند؛ یک مدرسه جدید که می تواند به 300 دانش آموز پنج تا ده سال در مناطق دور افتاده سنگال خدمت رسانی کند. سازه بیضی شکل شامل چهار کلاس درس و دو فضا با کاربردهای مختلف است که در اطراف حیاط مرکزی جای داده شده‌اند. شمال کلی طرح این مدرسه از نمونه های بومی برگرفته شده است و مهارت‌ها و مصالح بومی، در ساخت آن استفاده شده است، درست مانند مرکز فرهنگی «thread» که چند سال پیش استودیوی مستقر در نیویورک Toshiko Mori آن را طراحی کرده بود.

توشیکو موری این پروژه را با همکاری بنیاد josef and anni albers و سازمان غیر انتفاعی le korsa انجام داده است. «مدرسه هنر و علوم اجتماعی و محل اسکان معلمان» اولین مدرسه در منطقه ای با بیش از 110 روستا است که در کنار آموزش سنتی قرآن، تحصیلات غیر مذهبی را نیز ارائه می دهد. طراحی این بنا از «مدرسه ی یک اتاقه» در مناطق روستایی آمریکا بر گرفته شده است که در آن یوزف آلبرز زمانی آموزش می‌داد، مدرسه‌ای که می تواند دانش آموزان از گروه های سنی مختلف و در مراتب مختلف تحصیلی را در خود جای دهد.

 مدرسه بیضی شکل شامل چهار کلاس درس و دو فضای چند کاره است که در اطراف حیاط مرکزی قرار دارند. شکل دایره‌ای آن جابجایی سریع معلمان کم تعداد بین کلاس‌های مختلف را امکان پذیر می کند. دیوارهای محیطی از نظر ارتفاع و مجاورت با یکدیگر متفاوت هستند و باعث ایجاد طیف گسترده ای از بخشها و کاربری‌ها در ساختمان می‌شوند.

 در ساخت و ساز ساخمتان از مهارت ها و مواد محلی سنتی استفاده شده است. ستون های کوچک فولادی و ستونک‌هایی از جنس بامبو از دیوارهای آجری گلی پشتیبانی می‌کنند که برای دفع گرما به رنگ سفید رنگ آمیزی شده و برای ایجاد تهویه و جریان هوا در ساختمان بصورت مشبک (سوراخ دار) آجرکاری شده‌اند. سقف ضخیم پوشالی -برگردانی از سقف شیب دار سنتی- با ایجاد عایق موثر در برابر گرمای شدید در آب و هوای منطقه، شرایط مطبوع را تقویت می‌کند.

 با یک سقف شیب دار با زاویه 45 درجه یا بیشتر، شکل منحصر به فرد طاق ضخیم پوشالی همچنین آب باران را به راحتی به یک کانال هدایت می کند که دور تا دور ساختمان کشیده شده و به سمت یک سفره آب زیرزمینی موجود در منطقه سرازیر می شود. هم زمان، گردش هوایی که به دلیل «اثر دودکش» در سازه ایجاد می‌شود، باعث می‌شود تا هوای گرم به سمت سقف بالا برود و هوای خنک از اطراف وارد شود. توشیکو موری برای کمک به تعمیر و نگهداری از هندسه دقیق سازه ساختمان، نقشه‌های راهنما را در اختیاریک تیم ساختمانی محلی قرار داده است. با توجه به مشارکت مردم محلی در مراحل ساخت و اجرای این پروژه، امکان تعمیر و نگهداری آن در طول زمان فراهم است و مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

طراح: Toshiko Mori

منبع: https://www.designboom.com/architecture/toshiko-mori-fass-school-teachers-residence-senegal-09-02-2020

 

1399/7/11 - 9:52:12 AM     


ارسال نظر (0)
جستجو در وب سایت:

نشر ماهی

مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد

درباره ریتون          گردانندگان ریتون          NewDesign.ir

برای تماس با ما می توانید به آدرس Ritoon.com(at)Gmail.com ایمیل بفرستید.